الاثنين، 2 أبريل، 2012

بول ديلاروش Delaroche


بول ديلاروش  Delaroche
رسام فرنسي


1797 _  1856   باريس.
والده هو خبير في اللوحات. تزوج من ابنة هوراس فرنيه. وكان بول يلاروش  Delaroche  تلميذ إتيان لويس ثم أنطوان جان جروس. وقال انه عرض للمرة الأولى في صالون من 1822.

له لوحات مثل : وفاة ملكة جمال إليزابيث ، انقاذ برتندر، والأطفال من إدوارد ، والأكثر شعبية من لوحاته، والتعليق له السجناء ريشيليو واغتيال دوق غيز .

في عام 1832 عين أستاذ في قصر مدرسة للفنون الجميلة في باريس. حتى 1843،

من 1837 توقف العرض، ولكن كان لا يزال يعمل دون كلل أو ملل .

من بين أعماله الأخرى،  نابليون عبور جبال الألب، ونابليون في سانت هيلانة، ماري انطوانيت ، موسى كشفها على النيل، والسيد المسيح في بستان الزيتون، والمسيح على الصليب، المسيح معونه المحتاجين، ودفن السيد المسيح، والعذراء عند سفح الصليب، والعذراء مع النساء القديسات، والعذراء تفكر في تاج من الشوك، شهيد الشباب.

بول Delaroche رسمت أيضا لمتحف فرساي: معمودية كلوفيس، وتتويج لبيبين، مرور جبال الألب من قبل شارلمان وتتويجه في روما. ينفذ عدد كبير من اللوحات، بما في ذلك غيزو .   
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
من اعماله























هناك 3 تعليقات:

  1. ده عبقري بجد....الكواليتي بتاعة الصور خرافة تسلم ايديك بجد....تصدق اني ادمنت معلوماتك خلاص.....الى الامام....عايز اقول حاجة كمان استمر في البلوج ده لانه في الاخر ح يكون موسوعة وحتى لو مفيش حد كتير بيشوفه دلوقتي فانا متأكد ان لو حد جه مره هنا ح يدعبس ويشوف كل الحاجات اللي فاتت....ولما تعمل الموسوعة ماتنسناش في نسخة هدية ...تحياتي

    ردحذف
  2. اخجلتم تواضعى يا تركيب .. إن شاء الله نحاول الاستمرار طالما فى العمر بقية .. انما حكاية موسوعة دى كبيره عليا لان هناك مواقع فنية اكبر وأعظم .. الاجمل انك مهتم بما يعرض والبلوج وصاحبه تحت أمرك تركيب .. صباح الخير وتحياتى ...

    ردحذف
  3. وأنا بأيد تركيب
    أنت متفرد في ابراز الابداع
    تسلم يا رب يا محمد

    ردحذف

back to top